“Зашто цена бензина није пала? Цена нафте се стрмоглавила у свету и најнижа је у последњих неколико година. У Аустрији је дизел гориво испод евра, а код нас 1,3 евра”, питање је које је Удружење новинара Србије добило за рубрику “Грађани траже да новинари питају”.
Нафтна индустрија Србије одговорила је УНС-у да се ових дана може очекивати додатно снижење цена нафтних деривата на малопродајним објектима НИС-а.
Као реакција на обарање цена нафте на светским тржиштима из НИС-а наводе да су у претходних месец дана малопродајне цене бензина и дизела смањене за 13 динара по литру.
У одговору се наводи да на цену утиче то што се сада троши нафта набављена и раније, по вишим ценама. Додају и да је скочила вредност долара, валуте којом се најчешће тргује нафтом.
“Залихе деривата како глобалних тако и регионалних произвођача, трејдера, увозника, велетрговаца, па и малопродаваца, набављене су по вишим ценама у ранијем периоду, тако да економска логика налаже да се залихе обнављају јефтинијом робом што обара просечну набавну цену и дозвољава постепено снижење цена. То значи да текућа ценовна ситуација на берзама, као и раније у сличним ситуацијама, не може да се рефлектује у реалном времену на цене деривата у продаји. На цене је такође утицао и раст курса долара који је порастао у наведеном периоду за 2.3 одсто”, кажу у одговору УНС-у из НИС-а.
Из Удружења нафтних компанија Србије одговорили су УНС-у да је висок удео државних акциза, односно 57 одсто од цене дизела или 85.28 динара по литру, такође један од разлога високе цене.
Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, навео је да је тренд пада цена сирове нафте почео још 6. јануара, а то се на цене горива у Србији одразило са задршком од неколико недеља и траје до данас.
Међутим, по његовим речима, цена горива код нас, са свим фискалним наметима и другим фиксним трошковима тешко може бити испод 100 динара.
“Хипотетички да вам неко поклони сирову нафту за нула долара, ви само да је транспортујете рецимо из Црног мора до Крка, па одатле нафтоводом до рафинерије, затим да је прерадите у технолошки веома сложеним процесима, платите државне дажбине и допремите гориво до бензинске станице, литра ни бензина ни дизела не би могла да кошта мање од 100 динара”, каже Мићовић.
Као један од разлога за споро реаговање српског тржишта на промене цене нафте у свету Мићовић наводи да је “развијеност тржишне конкуренције кључна за брзину промене када цене на светском тржишту падају”.